Головна - Новини

Роздержавлення друкованих ЗМІ – вимога часу

Рубрика: ЗМІ про нас
Опубліковано: 25 червня 2015р.

Комітет зі свободи слова та інформаційної політики Верховної Ради України схвалив проект Закону «Про реформування державних та комунальних засобів масової інформації» і рекомендував парламенту за результатами розгляду прийняти його за основу та в цілому.

Подібний Закон Парламентська Асамблея Ради Європи закликала ухвалити Україну ще 2005 року. Мета його – позбавити органи державної влади впливу на засоби масової інформації. Адже, не секрет, що місцеві державні адміністрації та ради, які є засновниками різних друкованих видань, фактично використовують такі ЗМІ як свій рупор, часто густо, й для піару керівників державних структур. Водночас нівелюються такі поняття, як свобода слова, владою нав’язується своя позиція журналістам та трапляються непоодинокі випадки цензурувати і повністю контролювати видання.

Зважаючи на європейський досвід, подібна практика є ганебною та неприпустимою в демократичному суспільстві. Однак з 2005 року в керівництва держави не було політичної волі та й навіть бажання просувати такий закон. Якщо суспільство дійсно прагне свободи слова, то ухвалення цього документу не можна відкладати на потім, це є обов’язком держави перед народом.

Головні принципи нового законопроекту – органи державної та місцевої влади не можуть бути засновниками чи співзасновниками друкованих засобів масової інформації. Водночас пропонується кілька варіантів роздержавлення. Перший – упродовж року після набуття чинності закону та другий – упродовж наступних двох років. На першому етапі реформування відбуватиметься за ініціативою редакційних колективів та відповідно до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України. На другому етапі здійснюється реформування усіх інших редакційних колективів.

Законом передбачено і відповідну підтримку засобів масової інформації. Приміром, пільгова сплата оренди приміщень редакцій, що застосовується до бюджетних організацій, на термін до 15 років. Пріоритетне право редакцій на приватизацію таких приміщень. Також працівники друкованих ЗМІ, які працювали в редакціях до реформування, як і передбачено нинішнім законодавством, прирівнюються до державних службовців з відповідними пільгами щодо нарахування пенсій тощо.

Під час роздержавлення засобів масової інформації Законом передбачено й фінансову підтримку. Для цього лише на перший рік реформування має бути виділено понад 195 мільярдів гривень.

Як співпрацюватимуть редакції з органами влади? По-перше, за ними залишається пріоритетне право висвітлення діяльності місцевих органів влади. А, по-друге, таке висвітлення відбуватиметься не безкоштовно, а на підставі угод, укладених з районними чи обласними органами влади.

Проте, ми всі розуміємо, що відповідно до законодавства існує положення, згідно з яким необхідно оприлюднювати нормативні акти (розпорядження, накази тощо) органів влади. Закон передбачає й це. Так, скажімо, органи державної та місцевої влади мають можливість засновувати офіційні друковані видання. Це - видання, в яких не застосовується праця журналістів.

Сьогодні в Україні нараховується понад 550 державних та комунальних засобів масової інформації. Це – досить суттєвий інформаційний ресурс. А тому новий законопроект спрямований, насамперед, щоб зберегти його та захистити журналістів від тиску владних структур. Над розробкою законопроекту ми працювали в тісній взаємодії із Національною спілкою журналістів. Представники цієї творчої організації також переконані, що реформування необхідне нашій державі. Водночас спілка закликає зберегти місцеві друковані видання та розробити і ухвалити цільову програму їхньої підтримки – «Мала преса».

Безумовно, ці пропозиції необхідно врахувати під час розгляду законопроекту, що покликаний зробити друковані засоби масової інформації дійсно незалежними. Це стане запорукою розвитку свободи слова в Україні та інтеграції нашої держави до Європейського Союзу.

Дмитро Стеценко, народний депутат (фракція "Народний фронт"), голова підкомітету з питань телебачення та радіомовлення, друкованих засобів масової інформації, інформаційних агентств та Інтернету Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова та інформаційної політики